Om oss Vre ml Produktanmeldelser Vre verbale kommandoer Link Link

Kategori: Jakt

En fin jaktdag

Publisert: 02.11.2017 @ 18:54 Kategori: Jakt Kommentarer: 0

P mandag kveld dro jeg og en vennine opp p hytta i Kongsberg, ho skulle vre med p fuglejakt for frste gang.

Planen var drye til kl 9 dagen etter, men nr man har vrt utslitt lenge, s var det deilig slappe av p en rolig hytta og bare nyte morgenen foran peisen! Fuglen venter tross alt uansett, og tidligere har vi hatt strre suksess utover dagen. Snn i 12 tiden dro vi endelig ut, whippetene mine og vennina mi sin ene hund ble igjen hytta. Den eldste hennes er s rolig og dilter bare i beina, s den fikk vre med :)

Jeg skulle teste nye dyre stvler jeg fikk i frjulsgave av moren min, siden jeg sliter med knr og fr lett blmerker p anklene, s har jeg unngtt stvler, og heller gtt i joggesko uansett vr og fre. Men n ble Alfa Hauk kjpt inn, s spent var jeg! De veier omtrent like mye som joggeskoa, s bra der hvertfall!

Vi begynte traske oss oppover i skven for kanskje komme oss p fjellet for se om vi kunne ha litt lykke med noe rype, det var jo tross alt ganske vindstille og sola kom tittende frem. Vi s 2 orrhner helt i starten ved siden av hytta, frst ble jeg litt arg for mtte varme opp bikkja frst, s fikk ikke prvd skyte, fre huet mitt ble fornuftig igjen; vi sparer tross alt p hofuglene :)

Vi s noen spor etter fugl p vei opp, men ingen flere som fly opp hvertfall, Tundra hadde ferten av en tiur, men den klarte lure oss gitt... Da vi endelig kom oss p toppen, s bestemte vi oss for en liten pause med noe mat, er man sulten, s er man sulten! :p Da vi skulle g igjen, s begynte det blse opp skikkelig og ble ordentlig kaldt og jvlig oppe p toppen.. s da tok vi bare gjennomskte en liten bit, fre vi gikk nedover mot ly i trrne.

Tundra fikk brtt stand nedover, s jeg karrer meg bort til henne, og ber om en helt utrolig nydelig reis! Desverre hofugl, men frista skyte den siden bikkja var helt kanon, men vi har allerede en hofugl i r pga kanonhund, s det fr holde :p Men du verden s mye tffere ho har blitt n p skogsfuglen, tidligere har ho syns de er litt vemmlige, siden de flyr p beina hvis ho ikke kaster seg brtt nok mot dem under reisen :)

En matbit til Tundra er ogs viktig :)

Nedover mot hytta s vi ikke s mye mere annet enn en orrhne til som fly over nesten borte ved hytta. Kjenner jeg er lei av de n ass, vil ha flere hannfugler! Fr hpe det blir fdt flere til vren! :p

Men jeg er ganske fornyd med dagen! Vi kom til hytta akkurat da det ble litt mrkt, og Tundra har lpt 3,5mil med en snittfart p 15kmt (da m man ogs tenke at oppvarmingen i bnd ogs har blitt telt med her), s er ganske fornyd! Ble ca 1mil p oss late 2-beinte bare :p men i et rft terreng s fltes det mye mere ut!

Nye stvlene er jeg super fornyde med! Alle fordeler ved joggesko, men jeg har gtt en hel tur, hvor jeg har plumpa og alt, uten bli blt p beina :D Anbefales!

Ida og Giggs nyter en matbit

Utrolig deilig nr man innimellom fr til 1 natt i ny og ne p hytta, hper p flere slike turer :)

En regnfull og tkete jakthelg

Publisert: 28.09.2017 @ 23:03 Kategori: Jakt Kommentarer: 0

I helga som var dro jeg og samboern min oppover p hytta torsdag kveld, for ha hele dagen jakte p p fredag. Desverre kom vi oss ikke s tidlig ut da det hlja ned og var et tjukt lag med tke... Utover ettemiddagen letna det litt, s tok en liten tur bare. Tok med oss whippetene som fikk g litt lse, siden de gr mellom beina mine og samboern min sin hund gikk i bnd.

Vi hadde en fin stand, men desverre er Tundra litt forsiktig enn og jeg litt for treig til komme meg bort, s fuglen fly avgrde p beina og forsvant bak noe buskas... Vi hrte flere vingeslag, s fuglene trykka ikke bra idag gitt, siden Tundra ikke rakk frem engang :)

Pappa kom p kvelden, s han var klar for jakte litt p lrdag.

Lrdagen kom, og med den kom tjukk tke igjen og litt regn... Bare deprimerende.. Utover dagen letna det litt i tka, s prvde oss ut en liten tur. Denne gangen var det Tundra, valpen Zito og gamla Kira med bare. Vi fant noe fugl, men ikke store greiene idag heller gitt, og det vi fikk i skuddhold var enten ry eller orrhne.. P slutten gikk jeg tilbake til hytta med Tundra og Zito, da knrne mine overhodet ikke ville mer.. S valgte bryte for ha en dag til jakte p.

Sndag morran var det det samme deprimerende vret... Fikk dratt ut en tur igjen utover dagen, da ble samboern min sin hund Pippi med i bnd i tillegg... Vi hadde opp en orrhne for Kira, men ellers lite se idag ogs. Vi hrte litt vingeslag i ny og ne, men ingenting i skuddhold..

Etter ha snakka litt med elgjegerne skulle vi f jakte litt p mandag ogs (egentlig s skal terrenget stenges n for 1 uke med fredning fre elgjakta..), siden sola var meldt.

Mandagen kom, og intet sol i sikte.. bde jeg og pappa ble litt furtne og bestemte oss for bare dra rett hjem istedet og f gjort noe annet fornuftig. S snn sett en kjip helg, men egentlig super ogs, mange fine nye erfaringer til meg og Tundra + Zito. S vi klager ikke snn sett :D

Hper p flere jaktturer i hst, ellers s er vi forhpentligvis klare til debutere p jaktprve p lrdag! Blir ille spennende, og ikke minst skummelt! Men holder jeg nervene mine under kontroll, s gjr Tundra jobben sin :)

Endelig er jakta i gang igjen!

Publisert: 17.09.2017 @ 22:09 Kategori: Jakt Kommentarer: 0

P fredag kveld i forrige uke dro jeg og hundene oppover til hytta, for slappe av p lrdagen fre jakta begynte p sndag! Jeg sov ganske lite den natta ja, selvom jeg har vrt med p noen jaktturer i mitt liv, s er jeg alltid like spent! Og er s morro se Tundra fungere bedre og bedre for hver hst!

Vi str sjeldent opp drit tidlig p morran, siden vi alltid bruker f fugl mest utover dagen, s denne dagen var intet unntak. Vi rakk ikke komme helt opp p fjellet fre jeg fikk skuddsjanse. Det var litt grtt og gikk fort, s jeg var skrsikker p at det var en hane (svart), s jeg smalt til. Ble mest sjokkert over at fuglen faktisk datt, og at jeg traff inni tetta! Det var en pen liten orrhnekylling, s ganske fornyd med Tundra! Ho var allerede p vei p resten av flokken, s jeg i stresset mitt glemte henne, og gikk til orrhna sjl :p men ho kom fort tilbake og sjekka den ut sammen med meg :)

Nydelig natur ved Skrimfjella!

Etter en liten stund opp fjellet s sto Tundra som en ple, her var det ikke skogsfugl hvertfall! Og riktig, der var det et kull p 4 ryper. Desverre hadde jeg klart plassere meg drlig til med skuddhold, med en svr busk i veien.. pappa sto litt bedre til, men bomma. Tundra sto faktisk pent igjen da ho reiste, uten at jeg sa noe som helst. S fornyd med den!

Vi gikk en stund til, fre vi begynte g litt nedover, og da sto brtt Zito midt i det vi tror er samme rypekull (de fly den retningen og likt antall), da fikk pappa skuddsjanse, og fikk skutt den ene. Zito lp opp, og sto bare titta p rypa, han skjnte ikke mye :p Tundra lp opp og lfta den og sto s og speida utover, jeg fikk visst pent g bort til henne, for ho sto p en stegg.. haha :p

Etter endt tur s mtte Tundra pent posere med fangsten sin :D

Dagen etter hlja det skikkelig ned hele dagen, s da utnytta vi det til handle og s ordne litt mere p hytta som er et lite oppussingobjekt.

Men p tirsdag kom vi oss ut igjen! Det var grusomt vtt, og svre bekker/fosser med vann.. Skogsfuglen var s nervs at de letta leeenge fr hundene kom i nrheten av dem.. Vi hrte mye og s innimellom noen vingeslag, men ingen suksess idag desverre.. Men fant 2 elggevir og fikk sett masse fin natur, s ikke helt feil uansett! Masse erfaring til unghundene ! :D Tundra fikk noe skrubbsr fra ene forpoten og opp hele brystkassa, s ho halta litt p slutten.. "/

Fant en litt snn kul gressflekk som skilte seg ut med fargene sine! :p

Blbr fant vi masse av :D

Gjengen som koser seg p hytta foran peisen

Dagen etter droppa vi jakte, Zito er for ung til mange dager, Kira er for gammel og skral enn, Emil er pensjonist, og Tundra skulle f tid til bli bedre i poten sin igjen :) S da ble det en liten fisketur istedet. Fikk ikke mye fangst der heller, men deilig terapi, og Tundra elsker fiske, s ho storkoste seg! :D

Tundra flger nye med p pappa som ordner med fiskestanga

Whippene likte bedre vre innpakka i jervenduken :p

Da jeg ga meg med fiskinga, s lp Tundra bort til pappa for flge med :p

P torsdag var vi klare for dra ut i skven igjen, ftt tak i ny jaktvest til Tundra ! Den nye til Non stop, s vi var klare for teste! Siden kneet mitt er drlig til tider, s kjrte vi s langt opp vi kunne, s gikk vi resta opp til toppen for egen maskin. Det var veldig vtt idag ogs.. men begynner bedre seg! Vi hrte en del fugl denne dagen . Pappa fikk skutt en orrhane for Kira, som Tundra apporterte! Eller den var litt strre enn det vi har trent p, s Tundra var litt frustrert da ho ikke fikk den opp, s til slutt tok ho bare tak i ytterst av vingen p den, og ga den til meg (litt frustrert blikk), s pakka jeg den pent sammen med vingene inn, og da tok ho tak i den, og holdt. Da virka ho litt mere fornyd over ha ftt det til :p

Tundra fant en orrhne, men vi sparer dem, s da fikk den leve videre, p slutten fikk ho opp en orrhane, men den fly litt for lenge p beina, og fly opp s jeg kun s vingen p den omtrent.. s da fikk vi ikke has p den gitt.. Men utrolig morro se at hunden min funker s bra! Desverre var ikke poten helt bra enn, s ble fort potesokk p og begynne snu litt mot bilen igjen..

En fornyd Tundra som er snar med stjele sekken min s fort jeg tar en pause! Gull ha en hund som vet hvile nr ho har sjansen :)

Vel tilbake til hytta ble det en fit dog shaker p dyret, under jervenduken :p

Fredag dro pappa tidlig hjem, mens jeg mtte jo ut en dag til, men denne dagen gikk jeg uten Tundra. Tok med meg whippene s de kunne apportere for meg, siden jeg ikke tr skyte uten hund, tilfelle skadeskyting! Det var brtt skikkelig varmt denne dagen, og brtt trt overalt, jeg var like trr da jeg dro ut, som da jeg kom tilbake til hytta! Kiwi gikk for det meste i beina mine, mens Anastasia gikk litt ut. Brtt stkka Anastasia opp en orrhne, men den skal vi ikke skyte... m si jeg begynner bli lei av de hnene, haha! :P Men vi fikk en fin tur, og whippene er fornyd med masse blbr, og jeg fant et til elggevir :D

Alle gevira jeg fant denne uka! :D fin pynt til huset!

Tror det var en som hinta til at jeg ikke fikk dra uten henne igjen, da ho la seg p sekken min :p

Zito og Kira mtte jo posere litt for fuglene de fikk :D

S n gleder vi oss til masse mere i hst! Har tilogmed vrt vill og gal og meldt Tundra p lavlandsprve 1.Oktober i stfold! Jaja.. fr man bare jobbe p!