Om oss Våre mål Produktanmeldelser Våre verbale kommandoer Link Link

Kategori: Jakt

En fin jaktdag

Publisert: 02.11.2017 @ 18:54 Kategori: Jakt Kommentarer: 0

På mandag kveld dro jeg og en vennine opp på hytta i Kongsberg, ho skulle være med på fuglejakt for første gang.

Planen var å drøye til kl 9 dagen etter, men når man har vært utslitt lenge, så var det deilig å slappe av på en rolig hytta og bare nyte morgenen foran peisen! Fuglen venter tross alt uansett, og tidligere har vi hatt større suksess utover dagen. Sånn i 12 tiden dro vi endelig ut, whippetene mine og vennina mi sin ene hund ble igjen å hytta. Den eldste hennes er så rolig og dilter bare i beina, så den fikk være med :)

Jeg skulle teste nye dyre støvler jeg fikk i førjulsgave av moren min, siden jeg sliter med knær og får lett blåmerker på anklene, så har jeg unngått støvler, og heller gått i joggesko uansett vær og føre. Men nå ble Alfa Hauk kjøpt inn, så spent var jeg! De veier omtrent like mye som joggeskoa, så bra der hvertfall!

Vi begynte å traske oss oppover i skæven for å kanskje komme oss på fjellet for å se om vi kunne ha litt lykke med noe rype, det var jo tross alt ganske vindstille og sola kom tittende frem. Vi så 2 orrhøner helt i starten ved siden av hytta, først ble jeg litt arg for å måtte varme opp bikkja først, så fikk ikke prøvd å skyte, føre huet mitt ble fornuftig igjen; vi sparer tross alt på hofuglene :)

Vi så noen spor etter fugl på vei opp, men ingen flere som fløy opp hvertfall, Tundra hadde ferten av en tiur, men den klarte å lure oss gitt... Da vi endelig kom oss på toppen, så bestemte vi oss for en liten pause med noe mat, er man sulten, så er man sulten! :p Da vi skulle gå igjen, så begynte det å blåse opp skikkelig og ble ordentlig kaldt og jævlig oppe på toppen.. så da tok vi bare å gjennomsøkte en liten bit, føre vi gikk nedover mot ly i trærne.

Tundra fikk brått stand nedover, så jeg karrer meg bort til henne, og ber om en helt utrolig nydelig reis! Desverre hofugl, men frista å skyte den siden bikkja var helt kanon, men vi har allerede en hofugl i år pga kanonhund, så det får holde :p Men du verden så mye tøffere ho har blitt nå på skogsfuglen, tidligere har ho syns de er litt vemmlige, siden de flyr på beina hvis ho ikke kaster seg brått nok mot dem under reisen :)

En matbit til Tundra er også viktig :)

Nedover mot hytta så vi ikke så mye mere annet enn en orrhøne til som fløy over nesten borte ved hytta. Kjenner jeg er lei av de nå ass, vil ha flere hannfugler! Får håpe det blir født flere til våren! :p

Men jeg er ganske fornøyd med dagen! Vi kom til hytta akkurat da det ble litt mørkt, og Tundra har løpt 3,5mil med en snittfart på 15kmt (da må man også tenke at oppvarmingen i bånd også har blitt telt med her), så er ganske fornøyd! Ble ca 1mil på oss late 2-beinte bare :p men i et røft terreng så føltes det mye mere ut!

Nye støvlene er jeg super fornøyde med! Alle fordeler ved joggesko, men jeg har gått en hel tur, hvor jeg har plumpa og alt, uten å bli bløt på beina :D Anbefales!

Ida og Giggs nyter en matbit

Utrolig deilig når man innimellom får til 1 natt i ny og ne på hytta, håper på flere slike turer :)

En regnfull og tåkete jakthelg

Publisert: 28.09.2017 @ 23:03 Kategori: Jakt Kommentarer: 0

I helga som var dro jeg og samboern min oppover på hytta torsdag kveld, for å ha hele dagen å jakte på på fredag. Desverre kom vi oss ikke så tidlig ut da det hølja ned og var et tjukt lag med tåke... Utover ettemiddagen letna det litt, så tok en liten tur bare. Tok med oss whippetene som fikk gå litt løse, siden de går mellom beina mine og samboern min sin hund gikk i bånd.

Vi hadde en fin stand, men desverre er Tundra litt forsiktig ennå og jeg litt for treig til å komme meg bort, så fuglen fløy avgårde på beina og forsvant bak noe buskas... Vi hørte flere vingeslag, så fuglene trykka ikke bra idag gitt, siden Tundra ikke rakk frem engang :)

Pappa kom på kvelden, så han var klar for å jakte litt på lørdag.

Lørdagen kom, og med den kom tjukk tåke igjen og litt regn... Bare deprimerende.. Utover dagen letna det litt i tåka, så prøvde oss ut en liten tur. Denne gangen var det Tundra, valpen Zito og gamla Kira med bare. Vi fant noe fugl, men ikke store greiene idag heller gitt, og det vi fikk i skuddhold var enten røy eller orrhøne.. På slutten gikk jeg tilbake til hytta med Tundra og Zito, da knærne mine overhodet ikke ville mer.. Så valgte å bryte for å ha en dag til å jakte på.

Søndag morran var det det samme deprimerende været... Fikk dratt ut en tur igjen utover dagen, da ble samboern min sin hund Pippi med i bånd i tillegg... Vi hadde opp en orrhøne for Kira, men ellers lite å se idag også. Vi hørte litt vingeslag i ny og ne, men ingenting i skuddhold..

Etter å ha snakka litt med elgjegerne skulle vi få jakte litt på mandag også (egentlig så skal terrenget stenges nå for 1 uke med fredning føre elgjakta..), siden sola var meldt.

Mandagen kom, og intet sol i sikte.. både jeg og pappa ble litt furtne og bestemte oss for å bare dra rett hjem istedet og få gjort noe annet fornuftig. Så sånn sett en kjip helg, men egentlig super også, mange fine nye erfaringer til meg og Tundra + Zito. Så vi klager ikke sånn sett :D

Håper på flere jaktturer i høst, ellers så er vi forhåpentligvis klare til å debutere på jaktprøve på lørdag! Blir ille spennende, og ikke minst skummelt! Men holder jeg nervene mine under kontroll, så gjør Tundra jobben sin :)

Endelig er jakta i gang igjen!

Publisert: 17.09.2017 @ 22:09 Kategori: Jakt Kommentarer: 0

På fredag kveld i forrige uke dro jeg og hundene oppover til hytta, for å slappe av på lørdagen føre jakta begynte på søndag! Jeg sov ganske lite den natta ja, selvom jeg har vært med på noen jaktturer i mitt liv, så er jeg alltid like spent! Og er så morro å se Tundra fungere bedre og bedre for hver høst!

Vi står sjeldent opp drit tidlig på morran, siden vi alltid bruker å få fugl mest utover dagen, så denne dagen var intet unntak. Vi rakk ikke å komme helt opp på fjellet føre jeg fikk skuddsjanse. Det var litt grått og gikk fort, så jeg var skråsikker på at det var en hane (svart), så jeg smalt til. Ble mest sjokkert over at fuglen faktisk datt, og at jeg traff inni tetta! Det var en pen liten orrhønekylling, så ganske fornøyd med Tundra! Ho var allerede på vei på resten av flokken, så jeg i stresset mitt glemte henne, og gikk til orrhøna sjæl :p men ho kom fort tilbake og sjekka den ut sammen med meg :)

Nydelig natur ved Skrimfjella!

Etter en liten stund oppå fjellet så sto Tundra som en påle, her var det ikke skogsfugl hvertfall! Og riktig, der var det et kull på 4 ryper. Desverre hadde jeg klart å plassere meg dårlig til med skuddhold, med en svær busk i veien.. pappa sto litt bedre til, men bomma. Tundra sto faktisk pent igjen da ho reiste, uten at jeg sa noe som helst. Så fornøyd med den!

Vi gikk en stund til, føre vi begynte å gå litt nedover, og da sto brått Zito midt i det vi tror er samme rypekull (de fløy den retningen og likt antall), da fikk pappa skuddsjanse, og fikk skutt den ene. Zito løp opp, og sto bare å titta på rypa, han skjønte ikke mye :p Tundra løp opp og løfta den og sto så og speida utover, jeg fikk visst pent gå bort til henne, for ho sto på en stegg.. haha :p

Etter endt tur så måtte Tundra pent posere med fangsten sin :D

Dagen etter hølja det skikkelig ned hele dagen, så da utnytta vi det til å handle og så ordne litt mere på hytta som er et lite oppussingobjekt.

Men på tirsdag kom vi oss ut igjen! Det var grusomt vått, og svære bekker/fosser med vann.. Skogsfuglen var så nervøs at de letta leeenge før hundene kom i nærheten av dem.. Vi hørte mye og så innimellom noen vingeslag, men ingen suksess idag desverre.. Men fant 2 elggevir og fikk sett masse fin natur, så ikke helt feil uansett! Masse erfaring til unghundene å! :D Tundra fikk noe skrubbsår fra ene forpoten og opp hele brystkassa, så ho halta litt på slutten.. "/

Fant en litt sånn kul gressflekk som skilte seg ut med fargene sine! :p

Blåbær fant vi masse av :D

Gjengen som koser seg på hytta foran peisen

Dagen etter droppa vi å jakte, Zito er for ung til mange dager, Kira er for gammel og skral ennå, Emil er pensjonist, og Tundra skulle få tid til å bli bedre i poten sin igjen :) Så da ble det en liten fisketur istedet. Fikk ikke mye fangst der heller, men deilig terapi, og Tundra elsker å fiske, så ho storkoste seg! :D

Tundra følger nøye med på pappa som ordner med fiskestanga

Whippene likte bedre å være innpakka i jervenduken :p

Da jeg ga meg med fiskinga, så løp Tundra bort til pappa for å følge med :p

På torsdag var vi klare for å dra ut i skæven igjen, fått tak i ny jaktvest til Tundra å! Den nye til Non stop, så vi var klare for å teste! Siden kneet mitt er dårlig til tider, så kjørte vi så langt opp vi kunne, så gikk vi resta opp til toppen for egen maskin. Det var veldig vått idag også.. men begynner å bedre seg! Vi hørte en del fugl denne dagen å. Pappa fikk skutt en orrhane for Kira, som Tundra apporterte! Eller den var litt større enn det vi har trent på, så Tundra var litt frustrert da ho ikke fikk den opp, så til slutt tok ho bare tak i ytterst av vingen på den, og ga den til meg (litt frustrert blikk), så pakka jeg den pent sammen med vingene inn, og da tok ho tak i den, og holdt. Da virka ho litt mere fornøyd over å ha fått det til :p

Tundra fant en orrhøne, men vi sparer dem, så da fikk den leve videre, på slutten fikk ho opp en orrhane, men den fløy litt for lenge på beina, og fløy opp så jeg kun så vingen på den omtrent.. så da fikk vi ikke has på den gitt.. Men utrolig morro å se at hunden min funker så bra! Desverre var ikke poten helt bra ennå, så ble fort potesokk på og begynne å snu litt mot bilen igjen..

En fornøyd Tundra som er snar med å stjele sekken min så fort jeg tar en pause! Gull å ha en hund som vet å hvile når ho har sjansen :)

Vel tilbake til hytta ble det en fit dog shaker på dyret, under jervenduken :p

Fredag dro pappa tidlig hjem, mens jeg måtte jo ut en dag til, men denne dagen gikk jeg uten Tundra. Tok med meg whippene så de kunne apportere for meg, siden jeg ikke tør å skyte uten hund, tilfelle skadeskyting! Det var brått skikkelig varmt denne dagen, og brått tørt overalt, jeg var like tørr da jeg dro ut, som da jeg kom tilbake til hytta! Kiwi gikk for det meste i beina mine, mens Anastasia gikk litt ut. Brått støkka Anastasia opp en orrhøne, men den skal vi ikke skyte... må si jeg begynner å bli lei av de hønene, haha! :P Men vi fikk en fin tur, og whippene er fornøyd med masse blåbær, og jeg fant et til elggevir :D

Alle gevira jeg fant denne uka! :D fin pynt til huset!

Tror det var en som hinta til at jeg ikke fikk dra uten henne igjen, da ho la seg på sekken min :p

Zito og Kira måtte jo posere litt for fuglene de fikk :D

Så nå gleder vi oss til masse mere i høst! Har tilogmed vært vill og gal og meldt Tundra på lavlandsprøve 1.Oktober i Østfold! Jaja.. får man bare jobbe på!