Om oss Våre mål Produktanmeldelser Link Link Link

Kategori: Østfold

Telttur i regnvær

Publisert: 09.08.2017 @ 23:51 Kategori: Østfold Kommentarer: 1

...fikk litt godvær å da! :D Men på mandag gikk turen til Tjernetjernet ute ved Kjerringåsen med en vennine og hennes hunder. Det starta med en del regn, så vi kom ikke lange biten føre det surkla i sko og alt.. ble en del frem og tilbake siden vi ikke ble helt enige om åssen vi skulle komme oss ut til vannet, da det ifølge kartet ikke var noen sti direkte dit. Jeg klarte å tråkke opp en gammel skade i foten (akkurat samme som jeg brakk for noen år siden.. så den ble ganske hovent..)

Til slutt kom vi frem da, og fant en gapahuk, noe som ikke var feil i regnværet! Så da ble det å sette opp telt, for så å lage mat, og krype inn i telta våre, og lese og slappe av resten av kvelden.

Min stakkars hovne fot.. "/

Dagen etter var det jævlig varmt i teltet på morran, men ingen ordentlig sol, men etter litt så fikk man karra seg ut. Fikk hengt opp klær og annet til tørk og fikk laga seg noe frokost! Det ble vaktelegg med bacon og rundstykker for min del, ikke feil :D

Så fikk jeg hengt opp køya mi, og slappa av i den. Siden jeg ikke er dreven på køyer, så ble det en del kål, først ble vi altfor nærme bakken, og da jeg fikk hengt den høyere, så røk tauet jeg brukte, så landa med halebeinet rett på fjellet.. :p Fikk til slutt orden på det, whippsene måtte låne ut sine kobbel til køya, da holdt den! :D

Utover dagen kom en kompis ut en tur, men han dro tilbake på kvelden da, men var kjempe koslig atter han tok seg en tur :D

Vi endte med å bli på plassen hele dagen siden det var meldt regn dagen etter igjen, og her hadde vi en fin gapahuk å lage mat i :) Og så var kroppen min glad for å slippe å belastes mere, den var litt mørbanka etter et møte med fjellet, og foten var fremdeles vond og hoven etter gårsdagen "/

Jeg hater å lage mat til vanlig, men på tur er det faktisk litt ok å stelle i stand ting :p Her kjøttsuppe med nudler og pølsebiter i :D

Dyra likte det å :p

Klokka rundt 1 på natta, våkna jeg av atter det blinka litt, men ingen torden, men noen dråper med vann kom det :p Utover dagen var det til og fra med regn, men det regna vel sånn jevnt fra da jeg våkna til vi dro.. lite festlig å pakke i regnværet, i det minste fikk vi brukt gapahuken til noe fornuftig! :p

Vi fant et glippe med minimalt regnvær, da vi slo sammen telta og pakka siste rest, føre vi la avgårde til bilene. Vi tok en omvei siden foten min ikke var så glad, men den fikk hvertfall litt bedre vei å gå på, og Tundra fikk pent gå i halsbånd! :p Selvom det ble opphold, så ble vi rimelig bløte siden trær var fulle av vann og rant på oss, og det var bekker med vann på stiene.. :p

3 miserable hunder i gapahuken :p

Selvom vi ble bløte og slikt, så er vi fornøyde! Håper på bedre vær neste gang, men vi klarer oss alltids uansett :D Skal man kun være avhengig av pent vær for å dra på tur, så får man aldri dratt på tur :)

Kanotur på Børtevann

Publisert: 06.08.2017 @ 10:40 Kategori: Østfold Kommentarer: 1

På torsdagen fant jeg en vennine ut atter vi skulle ut på tur med kano på Børtevann. Jeg fikk lufta gode gamle kanoen min, mens ho leide seg en der borte (veldig enkelt opplegg hvis noen har lyst til å prøve). Selvom det regna, så lot vi ikke det stoppe oss, og pakka oss heller godt inn med regntøy.

Anastasia var sykt misfornøyd med meg og bare klaga hele veien ut, det var visst noe helt grusomme greier! Kiwi var skeptisk, men sa ingenting, Tundra derimot var helt i hundre, skulle fange blader, bobler osv, mens vi padla :p

Da vi kom til andre enden av Børtevann, gikk vi i land, og satte opp en tarp for å spise litt i fred for regnet :p Etter et par timer så må jeg si kroppen ble litt kald og stiv, så da var det på tide å komme seg hjem igjen gitt! I det minste var det blitt litt opphold, det var deilig, og whippene fikk nå være nedpakka i jervenduken i kanoen. Det var ganske langgrunt der vi gikk i land, så var kronglete å komme seg ut igjen uten å bli bløt på beina. Vennina mi endte med å vasse til knærne, jeg derimot nøt luksus med en sterk hund som ikke var redd for å bade, som dro kanoen ut for meg :p

Anastasia lurer på hva Kiwi driver med i den andre kanoen :p

Da var Kiwi tilbake på plass :D

Jeg er ille stolt av meg sjæl for å ha funnet en løsning på å få av og på kanoen fra bilen alene, uten å ripe den opp :D

Telttur rundt Ravnsjøen

Publisert: 03.08.2016 @ 14:36 Kategori: Østfold Kommentarer: 0

Jeg og en vennine dro en liten tur for å gå rundt Ravnsjøen. For en gangs skyld så hadde vi en rute å gå etter, som vi fant på ut.no. Ruta kan dere se her.

Vi starta med godt mot, men jeg kjente det godt i kroppen at jeg hadde gravd mye hjemme rundt huset de siste dagene. Men fikk gått i 5km, da vi så på gpsen at det var en liten utstikker (halvveis øy), som vi gikk ut på. Der fant vi en oppslått lavvo (som tydeligvis sto der fast), og 2 gapahuker, så dette var visst et populært tursted gitt... Men vi var litt slitne og varme, så vi ga blaffen og satte oss i den ene gapahuken for å lage mat, før vi gikk å satte opp teltene.

Utover kvelden slang jeg ut en dupp, siden pappa har mast om at det skal være såå mye lettere å få fisk med.. men jeg er stort sett for lat til å drive rundt for å finne mark, og ender opp med å bruke sluker istedet. Etter 2 timer med det, som ikke endte med noe annet enn oppspiste marker, og ingen fisk... så bytta jeg og hev ut min favoritt spinner. Og på 2. kastet, så nappa det! Det fortsatte å nappe på typ annethvert kast, så ble 5 stk fine abbor før jeg ga meg, får være måte på hvor mange jeg orker å rense :p Men konklusjonen min er: lenge leve latskapen :D

Dagen etter våkna vi av nydelig sol og utsikt, jeg var litt treig med å stå opp, sånn er det når man sover så godt i teltet :) Men utover dagen ble det på tide å pakke sammen og tusle hjemover. En deilig tur, og alltid kjekt å dra hjem med litt mat (fiskene) i sekken også :)

Telttur i Vestfjella

Publisert: 14.07.2016 @ 01:14 Kategori: Østfold Kommentarer: 1

På mandag bar det ut i Vestfjella. Med oss på tur hadde vi med en vennine og hennes sheltie. Dessverre har det vært en svær skogsmaskin der og kjørt opp, så det var stor utfordring å prøve å gå/balansere i all gjørma.. Tydelig atter nesa til Tundra funker, for vi fant orrhøne og 1 tiur, 2 staselige digre fugler!

Både jeg og whippsene bada i gjørma, bare Tundra som for en gangs skyld var renest (selvom ho ikke var helt hvit ho heller :p ) så Da vi kom fram til en passende telttplass ble alle hevet uti vannet, kjekt å slippe unna så mye gjørme som mulig føre de skal inn i teltet :p

Dagen etter ble en rolig morgen, med tørking av sko inntil primusen (er man lat, så er man lat :p), føre vi pakka sammen og tusla videre, denne gangen gikk vi helt vekk fra der skogsmaskinen har pløyd opp, og gikk heller utenfor stier. Det var mye lettere å gå da, selvom hundene drukna i høyt gress, så de fikk jobba litt :)

Tundra fant en til tiur, jeg var bombesikker på atter det var en liten fugl ho sto på bare, så jeg skvatt da jeg bare gikk videre og tiuren kasta seg opp på vingene :p Sola kom litt frem, det var ille deilig mtp vinden. Så da vi fant en ny leirplass, så ble det rett og slett bare å sette seg ned og nyte den sola som titta frem :p Så også atter non stop kløven til Tundra som vi låner, har revna litt.. syns det virker litt som om det er litt dårlig kvalitet på disse non stop tingene.. Nå har jeg ødelagt 2 trekkseler og 1 kløv.. Ikke har den vært med på mange turene heller...

Dagen etter var det bare å tusle hjem, hadde regna litt iløpet av natta og morran, så vi drøya litt så det kanskje teltene rakk å tørke litt føre vi pakka det sammen. Det var noen molefonkne hunder som kom tilbake til bilen og mente de ikke var heeelt ferdige på tur ennå :p

Noe som var sjukt deilig denne turen var atter det ikke var noen knott nå! Men hadde noen brunfluer og klegg på tur da, men de overlever jeg, høre og kjenner dem som regel føre de stikker, og er ikke sånn 10 000 av dem, sånn som knotten :p Men for mye vind til å få fiska noe særlig da, men får satse på det neste gang! :D

lek med HDR

Telttur til Store Erte

Publisert: 04.07.2016 @ 00:19 Kategori: Østfold Kommentarer: 0

Liten telttur i Bevø

Publisert: 07.10.2015 @ 22:23 Kategori: Østfold Kommentarer: 2

I forrige uke var jeg og en vennine med hennes bc, på tur i Bevø med teltet :)

Vi kom sent i gang ut, så var bekmørkt innen vi fikk starta turen :P Men vi fant oss en grei plass å campe på, og fikk fyra opp et bål, så vi fikk spist noen pølser, føre vi krøp inn i teltet med alle 4 hundene :) Satt og spilte kort og skravla til vi sovna hele gjengen :P

Dagen etter var det bare å fyre opp bål igjen, for å ete noe frokost, og så tusle hjemover, siden Kiwi skulle til kiropraktor kl 14 :)

Men en koslig liten tur ble det, deilig å sove ute innimellom :)

Mobilbilder

Telttur i Vestfjella med Anniken

Publisert: 15.08.2015 @ 22:39 Kategori: Østfold Kommentarer: 0

Siden jeg har satt meg som mål å dra ut på tur minst 1 natt, minst 1 gang i mnd, så var det bare å pakke sekken, spesielt nå som det er så varmt og deilig ute! :)

Denne gangen gikk turen til herlige Vestfjella, og fikk med meg en vennine som aldri har vært noe særlig på telttur før :)

En skikkelig deilig tur med full avslapping og fisking :) Desverre gikk min teite kamera tom for strøm ganske tidlig... teite meg som glemmer å lade den med jevne mellomrom :P men mobilen redder og trår til med noen bilder :)

Min vennine har fått mersmak på teltturer, så da får jeg kanskje ho med meg flere ganger ut, er manko på selskap på turer gitt :/

Et nært møte med hoggormen

Publisert: 16.05.2015 @ 18:52 Kategori: Østfold Kommentarer: 0

For 2 uker siden pakka vi sekken og kløvene og la ut på tur til vår favoritt-spot ved Store Erte i Halden. Skulle bli godt med frisk luft og ro i sjela. Planen var å bli borte i 2 netter.

Tundra storkoste seg og blitt litt tøffere med vann, for nå svømmer ho, og syns det er digg! Tundra storkoser seg med å kunne utforske vannet som er rett ved teltet, og kan holde på hele dagen med akkurat det samme :P Whippsene derimot ligger enten å soler seg i lyngen eller i teltet i soveposen :P

Denne gangen blåste det brått veldig mye utover kvelden, så da søkte vi alle ly i teltet, siden det ble ille kjølig ute pga vind :) Så jeg lå å koste meg med en god bok, mens hundene sov :)

Dagen etter ga jeg hundene frokosten sin rett ved siden av teltet, og brått kommer Anastasia pipende inn i teltet og nekter å stå eller komme borti noe med den ene labben sin... Jeg ser det har 3 bittesmå blodflekker (så man ser hvor ho har blitt bitt) på labben.. Min første tanke er uansett hva dette er, så må vi kjapt til dyrlegen..

Så pakka sammen alt i full fart, men Anastasia lå på jervenduken hele tiden. Da alt var ferdig pakka, så hadde labben hennes hovna opp til dobbel str. Slengte kløven hennes og sekken min på ryggen, og Anastasia oppå skulderne igjen. (Kiwi skal ha stor kreditt her! Da jeg kom hjem, så veide jeg kløven hennes, og viste seg atter ho bare ca 7kg, og ho veier 10kg, og må legge til atter denne kløven tenkte jeg ikke no over da jeg pakka, så dette er ikke hverdagskost! Men syns ho var strålende hjelp!)

Vandra over myr, så jeg sto i det til opp til livet.. og hadde 5km til bilen fra leirplassen.. Så skal hilse og si jeg kom sliten og jævlig bløt til dyrlegen :P

Hos dyrlegen ble vi tatt vel i mot, og slengt rett på bordet med en gang, for å ordne alt så ho kunne bli lagt i drypp (og må legge til atter det var en katt på bordet rett ved siden av, så da skjønner de som kjenner Anastasia, hvor dårlig ho virkelig var..) Så ble jeg og Anastasia visst til et eget lite rom, hvor ho lå med drypp av saltvann og serum i ca 5timer. Og fikk noen smertestillende sprøyter i ny og ne.

Må legge til snille pappa som kom med tørre klær og nye sko til meg, siden jeg var gjennomvåt og ikke kunne gå fra Anastasia. Og han ordna Tundra og Kiwi som lå i bilen min utenfor. Så en stor takk til han som stiller opp så fort! Og samme med en stor takk til dyrlegene, som tilbød meg både tørr bukse, vann, mat osv! og ikke minst tok så godt vare på Anastasia! :)

For de som lurer, så tok det 1 time fra leirplassen og til dyrlegen.. Han dyrlegen sjøl turte ikke å si noe da jeg kom med hunden, men han sa da jeg dro; han syns det så veldig mørkt ut for henne da vi kom (hadde rukket å hovne opp hele frembeinet og rundt brystkassa). Men her kom all treninga godt til nytte.

Til oppdatering:

Vi var hos dyrlegen på torsdag å tok en blodprøve, for å sjekke om alt har gått bra. Og som de så fint sa: Anastasia er en seig liten jævel! :P For alt var fint! og nå er det bare 2 uker til, så kan ho trenes med ordentlig igjen. Noe ho setter stoor pris på etter å ha vært 2 uker i konstant ro! Men nå får ho hvertfall trene lett med agility igjen, og gå turer igjen (bare uten kløv og kjetting osv i 2 uker til bare) :)

Testing av nytt telt

Publisert: 19.04.2015 @ 15:50 Kategori: Østfold Kommentarer: 0

Nytt telt ble kjøpt, og dermed måtte det jo testes fort som mulig, så det var bare å pakke sammen lille sekken min og legge ut på tur i Vestfjella, som er det nærmeste du kommer urskog på Østlandet. Et av mine favorittsteder!

Kiwi hadde kræsja litt under lek et par dager før, så med et hovent og litt vondt bein, så ble ho gående i bånd, og fikk dermed meg seg teppe å ligge på, så ho kunne ligge litt der (bare for å poengtere, nei hundene mine får ikke tepper med på tur til vanlig, de får finne fine steder å ligge sjæl ass :P )

På denne turen ble typen og schæfern hans Ylvis med også. Tundra er skikkelig fan av Ylvis :p Ellers lar jeg bildene fortelle sitt :)

Telttur på Bevø

Publisert: 04.04.2015 @ 19:19 Kategori: Østfold Kommentarer: 0

På fredag pakka jeg og en vennine sekken og kløvene og la ut på tur her i nærområdet hos meg. Det ble en veldig spontan tur uten noe særlig planlegging, men som alltid ble det en herlig tur :D

Litt skeptisk da vi parkerte bilene, siden det var jo stappfullt overalt, måtte bare karre oss inn i et litt åpent felt i skæven, for å få satt ifra oss bilene :P Men det var faktisk ikke mange vi møtte på turen, men så gikk vi mesteparten av turen utenfor stien da :)

Årets første overnattingstur

Publisert: 09.01.2015 @ 16:37 Kategori: Østfold Kommentarer: 0

Da var årets første overnattingstur overstått, og jeg må si den var varmere enn forventa, selvom det var minusgrader på natta! Herregud vi lå å svetta ihjel omtrent, våkna flere ganger på natta og måtte få av oss noen klær xD

Ble ikke lange biten å gå, men en god start for meg som føler jeg har mista all kondis i vinter, og 19kg sekk er ikke bare bare spør du meg altså :P

Bikkjene hadde med vær sin kløv, og bærte sin del de også :) Vi gikk på Rørfjell som er en skog vi er ganske godt kjent i, så jeg hadde allerede en plan for hvor vi skulle overnatte :P

Jeg og Hilde koste oss foran bålet og det var faktisk deilig å flytte seg vekk fra den innimellom, for ble for varmt! :P Ingen av oss trodde vi skulle måtte klage over det også, men men xD

På morran idag, lå vi leeenge og bare chilla og snakka sammen i teltet, noe som var utrolig digg! Føre vi pakka sammen og gikk en liten omvei tilbake til bilene :)

Elendige bilder fra turen, men jeg har som mål å prøve å få dokumentert alle turer (også sånne 1nattsturer) i år, uansett kvalitet eller ei :P Denne gangen prøver jeg å unnskylde meg med atter det ble fort mørkt, og var aldri no særlig lyst idag heller, siden sola aldri kom.. :p men er en blanding av mobilbilder og speilrefleksen :)

Utsikten min på morran :)

Just chilling :D

Anastasia vil ikke atter vi skal pakke ned teltet riktig ennå, ho vil være lenger ute :p